Video

REKLAMA

Partnerské weby

LOGO_vysocina_chutna

Budoucnost patří plynu. Avšak kterému?

plyn_varicOvěřené zásoby zemního plynu na Zemi vystačí při současné spotřebě na 58,6 roku. Uvádí to nejnovější zpráva o světové energetice, již vypracoval petrolejářský koncern BP. Především díky lepšímu využívání ložisek se ověřené zásoby zvýšily ze 125,7 miliard m3 v roce 1990 přes 154,3 m3 před deseti roky na loňských 187,1 miliardy m3.

Daleko však zaostávají za zásobami tzv. břidlicového plynu (shale gas, Schiefergas), který se už ve velkém těží ve Spojených státech. Vývoj nových technologií umožnil dobývat surovinu, složením fakticky identickou s tradičním zemním plynem, známou už více než jedno století. Ověřené zásoby břidlicového plynu jsou jen v zemích produkujících a spotřebovávajících více než polovinu zemního plynu pětkrát větší než dosažitelné zdroje současného plynu, vyplývá z analýz Energetického informačního úřadu amerického Ministerstva energetiky (EIA).

Především Spojené státy si od dobývání břidlicového plynu slibují omezení závislosti na dovozu zejména z nestabilních regionů. Americké koncerny si pochvalují, že dobře investovaly, a nyní se pokoušejí zúročit technologický náskok při těžbě v Evropě. Podporu získaly v Polsku, které se chce „odstřihnout“ od ruského zemního plynu. V dalších regionech se střetávají s obavami obyvatelstva z poškození životního prostředí a úřady například ve Francii odmítají vydat souhlas s prospekcí.

Při těžbě břidlicového plynu se do podzemí tlačí velké množství vody a chemikálie jako benzen či toluen. Spotřeba zejména vody je obrovská, což také může omezit efektivnost těžby:
„Není to příliš levné. Ve Spojených státech dosahovaly vlastní náklady v řadě případů šest dolarů za tisíc britských tepelných jednotek (MBtu, 1 MBtu=1 MJ nebo 0,293 kWh), když na konvenčních plynových polích činily jen čtyři dolary,“ připomněl při nedávné návštěvě Prahy šéf společnosti Gazprom export Alexandr Medveděv. Podle něj se americký model těžby v hustě osídlené Evropě prosadí jen velmi těžko.

REKLAMA
REKLAMA