Video
REKLAMA
Nejčtenější články
- Ekologické projekty získaly ocenění v programu Vysočina šetří energii
- Pražské domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu o 2,7 procenta více
- BLOG: Němci přijdou místo kopečku zmrzliny o bavoráka
- Plyn pro domácnosti od RWE bude levnější, distributor zohledňuje snížení poplatků
- V Českých Budějovicích se budou znovu vzdělávat energetičtí poradci
Časopis dTest: Neuvážená změna dodavatele energie se může prodražit
- Podrobnosti
- Vytvořeno 4. 3. 2011 14:18
Časopis dTest varuje spotřebitele před neuváženými změnami dodavatelů elektrické energie, zvláštní opatrnosti by pak měli dbát před podpisem smlouvy prostřednictvím takzvaných podomních prodejců. Spotřebitelský časopis varování zveřejnil ve čtvrtek.
Podomním prodejcům podle dTestu často nejde o blaho zákazníků, ale spíše o vlastní provize za uzavřené smlouvy. Dokazují to prý i četné stížnosti, které časopis dTest zaznamenává.
Na poradenskou linku spotřebitelského časopisu dTest se stále častěji obracejí lidé, kteří se cítí být podvedeni jednáním podomních prodejců některých energetických společností. Scénář je vždy stejný. U dveří zákazníka se objeví solidně oblečený pán, který slibuje při přechodu k jinému dodavateli energie velkou finanční úsporu. Logicky vypadajícími argumenty zákazníka přesvědčí o výhodnosti a mimořádnosti nabídky a donutí jej k podpisu smlouvy.
REKLAMA"Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy zákazníkovi přijde první vyúčtování. Velmi často pak ve smlouvě nalezne nejrůznější skryté poplatky, které celkovou cenu podstatně zvyšují. V takové chvíli je už od smlouvy velice těžké odstoupit. Zákazník tak může, jde-li o podomní prodej, učinit do 14 dnů od podpisu smlouvy, nebo do jednoho měsíce, pokud ještě nedošlo k dodávce energie. Po uplynutí uvedených lhůt nezbývá nic jiného, než se smířit se situací, či zaplatit další tisíce jako deaktivační poplatek," upozorňuje právník časopisu dTest Jan Votočka.
Tím to však podle časopisu občas nekončí a člověk se prý může dostat do ještě bizarnější situace. "Stává se, že se bývalý dodavatel energie snaží přecházejícího zákazníka udržet, nabídne mu výhodnější podmínky, ale přitom nedojde ke zrušení smlouvy s novým dodavatelem. Zákazníkovi jsou pak účtovány zálohy od obou společností najednou, což může některé rodiny dostat do značně tíživé finanční situace," dodává Votočka.
Časopis dTest proto spotřebitele nabádá k opatrnosti. "V současné době je na trhu několik desítek energetických společností, a je nepravděpodobné, že právě podomní prodejce, který zazvoní u vašich dveří, je ten, který vám nabídne tu nejvýhodnější cenu. Nejpříznivější nabídku si ostatně může zjistit každý na internetových stránkách Energetického regulačního úřadu a poté skutečně změnou dodavatele ušetřit. Naopak neuvážený podpis byť zdánlivě výhodné smlouvy se může citelně prodražit," varuje časopis dTest.
Spotřebitelé, kteří chtějí odstoupit od uzavřené smlouvy o dodávce elektrické energie a kterým ještě neuplynula lhůta pro odstoupení, si mohou na www.dtest.cz/energie zdarma stáhnout vzorový dopis k odstoupení od smlouvy uzavřené mimo stálou provozovnu.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily už tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 tisících výrobcích, varovalo před 507 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 522 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
zdroj: MEDIAFAX